Spoilermentes moziélmény: A visszatérő
Ha már nincs hó, legalább nézzünk olyat moziban felkiáltással megnéztük feleségemmel ma A visszatérő c. filmet. Drága nejem egyetlen kérdése annyi volt, hogy van-e benne szerelmi szál? „Naná!” hazudtam, és már hívtam is a mozit jegy ügyben.
A sztori poénjait nem lövöm le ne aggódjatok, de azt is garantálom, hogy ez nem lesz egy hagyományos jellegű értékelés. Ezt már csak azért is ígérem, mert bármi amiben kovás puska van, nálam nem indulhat nulláról. Márpedig ebben a filmben az egy fegyverre eső kováspuskák száma kettő.
A lövész ember kicsivel is beéri ebből a szempontból, a film azonban ennél természetesen jóval több. A történet valamikor a 19. század első harmadában játszódhat, és a klasszikus prémvadászat korába kalauzolja el a nézőt, lassan, nyugodtan, de az erre affinitással bíró nézőnek nagyon átélhető módon. A párbeszédek rövidek, Leonardo DiCaprio összes elhangzó mondata elférne egy A/4 lapon 18-as karakterrel, másfeles sorközzel. Minden szó – már ha egyáltalán hallatszik – helyén van, nem akar többet mondani, mint ami. A karakterek egyszerűek, nincs hatalmas jellemfejlődés, és meglepetések sincsenek: a jók jók, a rosszak aljasak.
A történettől se várjátok, hogy shakespeare-i fordulatokat produkál. Egyszerű, és kegyetlen történet, kicsit olyan mintha a rendező egyetemi éveinek dokumentarista vágyait is kiélné a filmben. Akinek minimális sütnivalója van, az már a történet legelején tudja, hogy nagy vonalakban mit fog látni, és hogyan végződik majd az eposz. A film készítői lassan, filmet nem sajnálva hitetik el egyre mélyebben a nézővel, hogy ott fázik a hófödte csúcsok közt a magára maradt nyomkeresővel.
A látvány csodaszép. Valószínűnek tartom, hogy a lassúság miatt sokan jönnek ki úgy a moziból, hogy „jó-jó, de azért fél órával lehetett volna rövidebb”, de ha hagyja magát a néző feloldódni a film hangulatában, akkor az idő úgy múlik, hogy észre sem vesszük. És tényleg nem azért, mert annyira leköt a sztori, hanem sokkal inkább azért mert a hangulat az arra érzékeny idiótákat – mint például amilyenek mi elöltöltő fegyveres lövészek vagyunk – könnyen megérinti. És persze tele van kovás puskákkal is, ezt mondtam már?
Fegyverkezelés terén is eléggé korrekt a cucc. Nem lövöldöznek ész nélkül, és az egylövetű pisztoly is csak néha sül el egymás után kétszer – persze töltés nélkül. A serpenyőfedéllel azonban rendre meggyűlik a baja szegény Leonardonak, jó párszor nyitva marad, ami ugye nem tesz jót a felporzólőpor helyben maradása tekintetében. E téren egy címeres ökörséget találtam csak: egy jelenetben kovával és acéllal gyújt tüzet, majd a lángokat úgy szítja fel, hogy a lángra a flaskából közvetlenül lőport szór… Ez a DiCaprio gyerek tényleg eléggé ütésálló a filmben, de azért e jelenetnél a szaktanácsadók szólhattak volna.
A film naturalista, durván naturalista. Nincs telenyomva CGI effektekkel, és nem akar többnek látszani, mint ami. Oscart szerintem maximum a képi világa miatt nyerhet, mert a szerepek egyszerűen nem engedik, hogy túl nagyot játsszon benne bármely szereplő.
Feleségem kicsit csalódott volt persze a végén, és megfenyegetett, hogy követezőre ő választ filmet. Most lélekben edzek valami romantikus vígjátékra. Nagyobb dráma lesz, mint A visszatérő, az egyszer biztos.
Tehát a film jó. És tele van kovás puskákkal. Nekem 8,5/10.
SC
Én most jutottam hozzá a gazdaságos verzióhoz (torretne).
Hát a spoilermentes az kissé túlzás. Pl: 1824-hez kicsit sok az amcsi zászlón a csillag a táborban. Még az emlegetett Texas csak 25 évre van a létezéstől, de Alaska és Hawai biztos nem fér már bele. Vagy tartottak tőle hogy az átlag néző a korabeli zászlót nem ismeri fel? Amúgy macis action működhet ha a Hawken önfelporzó lőkúppal van szerelve.
De Caprio végre megérdemli az Oscart már csak a példás töltőfogások, meg a pár napos nyers bölénymáj evés miatt is.
Az megint más kérdés hogy mit lehet indián szellemek segítsége nélkül túlélni. Mert a jeges vízben gatyás-rafting “féléletidejét” a 40′ es évek Németországában egészen szépen felmérték és az a snitt aligha fér ebbe bele.
Amúgy összesítve jó, nézni is jó. A jelen felhozatal tükrében (aljas nyolcas) kiemelkedő, hiszen abban 1866 telén fájnak a colt peacemaker M1873-asok, meg a felcsappantyúzatlan Remi karabély. Nem beszélve a füst nélküli lövésekről. Úgy tűnik Tarantinót már csak a nagy fekete szerszámok ihletik meg egy ideje…
Üdvözlet kedves Füstölgők
szeretnék érdeklődni,hogy a korhoz illő ruházatot hol,hogyan lehet beszerezni?
Anyagában csíkos nadrág,enyhén bő ujjú gallér nélküli gyolcs ing,mellény stb…ha “vadnyugati “ruhaként keresek rá,akkor csak giccs cowboy cuccokat dob be a gép,ha 1800-as évek divatjaként,akkor pedig parókás homokos kinézetű magassarkú cipős “úri” embereket látni csak a képeken
Mintának a “Hell on Wheels című sorozat ruházatai szolgálnak,véleményem szerint korhűen lefedi a ruhatárakat az abban látottak…
Kedves Gábor!
Ha erre jár az üzletünk környékén, álljon meg, tudunk segíteni az ilyenek beszerzésében. Jellemzően az egyéni varratás a legjárhatóbb út a különlegesebb daraboknál, esetleg kis szerencsével néhány használt darab felkutatása az ezzel foglalkozó fórumokon. Üdv, András
Majd csak jól elleszek itt…Tehát el kell ismerni pl a ” A hazafi “-ban volt azért a egy-két szép kovás pillanat a
hosszú csövű Pennsylvániák,Kentuckyk,Frontierek Brown Bessek.De azért alapvetően nem kényeztetnek a filmesek minket.Ahol hagyományőrzőket vonnak be ott azért lehet jó ,eredeti dolgokat látni
Hogy mielőtt sorolnátok az ellenpéldákat az volt azért egy két csatákat bemutató ,ill katonai hátterű film amiben hitelesen töltötték a muskétákat,persze mindig gyönyörűen ellobbanó hibátlan gyújtással.Miközben a korabeli Brown Bess tabella szerint cca 20-30% volt az alakzatban leadott lövések közt a “misfire” …..
Volt alkalmam megnézni a filmet.Egyszerű történet,ragyogó alakítással,alakításokkalbemutatva az emberi szenvedés pokoli bugyrait….Valahogy az elöltöltő fegyveres filmekben nem akaródzik a fegyvertöltés hitelesnek lenni.Nem emlékszem hogy lett volna olyan film/pláne kovás/amikor a komplett töltési folyamatot végig mutatták volna/nem hiszem ,hogy túl bonyolult volna,ha már minden karakteres jelenet “premier plánban is volt forgatva” max csak a kezeket mutatva,szakképzett aszisztenciával,legalább egyszer…
azaz volt egyszer egy polgárháborús filmben egy jelenet,amikor egy házba behúzódva,elöltöltő revolvereket dobnak “hátra egy töltőgetőnek” aki lőportöltettől- a töltőprés kezelésig-csappantyúzásig végigtölt legalább egy lőporkamrát…..
Úgy látom, nekem valahogy kevésbé jönnek be a “minden lehetséges, csak akarni kell” jellegű filmek.Itt valahogy zavar a brutalitás valósághű bemutatása, de az egyéb realitások mellőzése közötti ellentmondás. Arról hallottam például, hogy a hidegvizes borogatás lázcsökkentő hatású, mégsem gondolnám, hogy a súlyos seblázból történő gyors felépülés biztos módja a jeges vizben való gyakori és hosszú tartózkodás, mint a filmben látható. Kiváncsi lennék, ha valakinek egy ilyen vizes kaland után van még ereje tüzet raknia, mennyi fát kellene gyűjtenie és eltüzelnie ahhoz a szabad ég alatt, hogy ne fagyjon rá a ruhája.
“Drága nejem egyetlen kérdése annyi volt, hogy van-e benne szerelmi szál? „Naná!” hazudtam, és már hívtam is a mozit jegy ügyben.”
Ha emiatt beszól, azt kell mondani, hogy ha nem vette észre azt a szálat, akkor nem értette a filmet :)
SPOILERES
Nekem az bökte a szemem, amikor a maci megkóstolta Leót, ő elejtette a puskát, aminek az attak közben kinyílott a serpenyője, ezért gondolom, felporzó sem nagyon maradt benne. Leo aztán meg csak szépen visszacsukta, és lőtt vele.
A kauterizálós rész nagyon klassz volt :)
Az egycsövű, de kétlövetű pisztoly még az Asszonynak is feltűnt :)
Sziasztok!
Óva intenék mindenkit a flaskás módszertől.
Pár éve egy hagyományőrzőnek az egyik keze oda lett egy csatajátszáson, mert flaskából porozta fel (ha jól emlékszem kanocos) fegyverét.
A flaskában ugyanis lefojtva van a lőpor. Olyam mint egy kézigránát hatásnövelő köpeny nélkül.
A film jó, nekem is ez ütöte meg a szemem, A pisztollyal löttek néha töltés nélkül, az csak kicsit bosszantott.
Viszont egyszer mikor sietett és tapasznélkül szájbol töltötte a gömböcöt azt láttátok?
Balesetmentes füstölgést Nektek, üdv: Tamás
Igen. Tapaszt nem nagyon használtak a filmben. Az adott jelenetben még azt is lehetett hallani, ahogy a golyó csilingel a csőben. :)
Egyetértek!!!
De hát kísérletezők is vagyunk! :-))))
Apámmal (szintén történész volt :-D ) a 70-es években a Juguszláv tengerparton találtunk egy II. világháborús harckocsi töltényt. Szétfeszegettük, kivettük a lőport és becsomagoltuk egy újságpapírba, meggyújtottuk aztán futás! Annyit csinált mint egy csillagszóró, mert nem volt lefojtva. :-))))
A füstnélküli és feketelőporok nagyon máshogy működnek. A gyérfüstűnek szüksége van a hüvelyben a csappantyú által létrehozott nyomásra és nagy hőmérsékletre, hogy kellő gyorsasággal égjen. Ezért “szikrázgat” lassan ha a földre öntve begyújtod. A feketelőpor más ügy. Nem kell neki nyomás a gyors ellobbanáshoz, csak egy kis szikra, hőmérséklet, vagy mechanikai behatás.
biztos már nedves volt a puskapora.
…persze szerintem kicsit túl van óvatoskodva az újkori módink az elöltöltősökkel kapcsolatban. Nem gondolom, hogy valamikor a vadnyugaton, vagy harcokban fiolákba kimért lőporral, grízzel, meg Szekérféle kencével bíbelődtek volna. Még sincs tele a korabeli sajtó láncgyújtástól, kézben felrobbant flaskátol elpatkolt indiánokkal, vagy cowboyokkal.
Jó-jó legyen fontos a biztonság, csak ne spilázzuk túl.
Persze, hogy biztonságosabban játsszuk ezt a játékot, mint annó. Nálam csak az a jelenet csaptak ki a biztosítékot, mikor a flaskából 20 cm-ről tölt a lángra lőport. Ez 100%-hogy azonnal vitte volna kezét, szemét, mindenét, mert a flaska úgy robban volna fel, mint a pinty.