A Remington Navy revolverek: Csapatpróbák és fejlesztés a polgárháború alatt – 2. rész
Az első Beals Navy és Army revolverek azonban nem nyerték meg egyöntetűen a csapattisztek tetszését. A gyár olyannyira erőn felül teljesített, hogy a szükséges/elégséges minőségi színvonalat nem tudták teljesíteni. John W. Jackson az Anderson lovasság[1] „E” századának hadnagya a következő pontokban kritizálta az új oldalfegyvert 1862. október 23-án kelt, Ripley tábornoknak írt levelében:[2]
„A Beals Patent pisztoly, melyet a Remington cég New York, ilioni gyára készít használhatatlan és nem biztonságos fegyver.
- Nincs biztonsági nyugasz a dobon, mint a Colt revolverek esetében. A kakas a csappantyún kell nyugodjon, ezért a töltött fegyver ki van téve a véletlen elsülésnek.
- A töltőrúd túl rövid, és nem nyomja le eléggé a betöltött töltényt. Az illeszkedés olyan gyönge, hogy gyakran kézzel kell a töltőrudat a helyére segíteni. Néhány töltőrúd azonban túl nagy, vagyis a fegyvert egyáltalán nem lehet megtölteni.
- Néhány fegyver elsütőszerkezete hibás volt, vagy nem működött, amikor a fegyverek megérkeztek. Annak ellenére, hogy alig pár lőszert lőttünk eddig el a fegyverekkel, a hibás elsütőszerkezetek száma jelentősen emelkedett. Sok kakas nem feszíthető meg, és néhány esetben az elsütőbillentyű nem képes a megfeszített szerkezetet elsütni.
- A lőkúpok olyan gyönge minőségűek, hogy több eltört, amikor a fegyvereket elsütöttük.
- Néhány dob egyáltalán nem hajlandó fordulni, míg több esetben bármerre elfordíthatóak mikor a fegyver kakasa teljes állásba van feszítve.”
Hagner elküldte a jelentést a Remington gyárnak is, ahonnan November közepén érkezett válasz a kifogásokra. A gyár alapvetően rosszindulatúnak tartotta a jelentést, mely mögött nem egyszerűen szakmai jellegű kritikát, hanem egyéb üzleti érdeket véltek sejteni. Mindezek ellenére korrekten válaszolták meg a leirat minden pontját. A nyugaszok hiányát azzal indokolták, hogy erre utaló kérést nem kaptak eddig, de ha szükséges két módon is megoldható a dolog: a Beals revolverek készültek kikönnyített dobbal, ez esetben a kamrák közé mart vájatokra lehetett ereszteni a kakast. A másik megoldás esetében a dob hátsó részébe martak kisméretű bevágásokat. Mindez többletköltséggel nem járt, ugyanakkor lassította a termelést. A töltőrúd hosszára vonatkozó kritikát teljességében hamisnak tartották, hiszen az még a csökkentett lőportöltetű Colt-féle töltényeket is képes volt lenyomni a kamra aljába. Ugyanígy cáfolták a túl vastag töltőrudakról szóló kifogásokat, hiszen ebben az esetben azok a tokba sem fértek volna be, vagyis a töltőkar összeszerelhetetlen lett volna. A lőkúpok minőségét is újravizsgálta a vállalat, de meg kellett állapítsák, hogy minőségük nem jobb és nem rosszabb, mint a konkurens lőkúpok esetében. Sőt, a fegyver kakasa elsősorban a tokszerkezeten ütközött fel, nem a lőkúpon, így még az igénybevétel is kisebb volt, mint a Coltok esetében. A dob forgatásával kapcsolatos problémák tekintetében megfogalmazták, hogy e téren a Coltok és Remingtnok szerkezete azonos, a problémát pedig az elsütőbillentyűt és dobrekesztőt tartó rugó törése okozza. Ez az ilyen szerkezetű elöltöltő revolverek sajátossága, minden modellel megtörténhet.[3]
A Remington revolverek fejlesztése közben nem állt meg. 1861-től a Beals-féle töltőkar helyett egy továbbfejlesztett változatot kezdtek el használni. Az új – William H. Elliot-féle – töltőkar (szabadalom száma: 33,932, dátuma: 1861. december 17. ) annyiban különbözött a korábbitól, hogy nem kellett azt lenyitni ahhoz, hogy a dob tengely előre húzható, a dob pedig kiszedhető legyen. Ezzel a fegyver kezelését tervezte egyszerűbbé tenni a cég, de az ötlet zsákutcának bizonyult. Elvben egy rugó tartotta volna helyén a dobtengelyt, de valójában az könnyen előremozdult lövés közben, egy bizonyos pozícióban pedig elakasztotta az elsütőszerkezetet, ami valljuk be, hadi fegyver esetében nem éppen életbiztosítás.
1862. december 3-án a szerződött beszállítók által átadott fegyverek vizsgálatával megbízott iroda Ripley tábornoknak írt memorandumot az új töltőkarral kapcsolatos problémákról. Az osztály egyértelműen arra tett javaslatot, hogy a gyár haladéktalanul térjen vissza az eredeti Beals-féle töltőkar koncepcióhoz.[4] A gyár persze nem szívesen állt vissza a régi modellre, hiszen közben az új töltőkar gyártására szerszámoztak fel. Átmeneti megoldásként egy csavart tekertek a töltőkar aljába, mely helyén tartotta lövés közben a tengelyt, és így orvosolta a hibát. Ekkor a dobon elhelyezett biztonsági nyugaszok kialakítása már általános volt, valamint a kakas is új formát kapott, mely kevésbé volt hajlamos törésre. 1863. január-március között mentek végbe a változtatások. 1863. március 17-i dátummal kapott az új fegyverre 37,921 szám alatt szabadalmi védelmet a gyár, innen számítjuk az 1861 M, avagy Old Model végét, és az 1858 M azaz New Model születését.[5]
A Navy és Army revolverek gyártása között azonban véglegesen felborult az egyensúly. A gyár 1862. december 22-től havi 500 db-ra csökkentette a .36-os modellek termelését, hogy minden kapacitását az Owen-Holts Bizottság[6] által győztesnek választott .44-es modellek gyártásának szentelhesse. A Navy revolverek gyártási mennyisége mindössze arra volt elég, hogy a haditengerészet fegyverzeti irodéjának (Bureau of Ordnance) igényeit kielégítse.[7]
A hadsereg rendelései keretében 1862. augusztus 11. és 1862. december 22. között 10 tételben összesen 5001 db Navy revolvert szállítottak le a New York Arzenálnak, természetesen vegyesen Beals és Elliot modelleket. A gyár összesen kb. 14500 Beals Navy és kb. 7000 Elliot Navy revolvert készített. Ez volt a hadseregnek szállított utolsó Remington Navy szállítmány.
A U.S. Navy által vásárolt Remington Navy revolverek
1862 áprilisát Samuel Remington Washingtonban töltötte, hogy megjelenjen az Owen-Holt Bizottság előtt. E szervezet feladata volt, hogy rendet vágjon a millióféle beszállító között, és teljes mértékben centralizálja a beszerzéseket. A háború első éveinek hadianyagéhsége miatt ugyanis rengetegféle azonos feladatú, de más gyártótól származó fegyver állt szolgálatban, rendkívül nehézzé téve ezzel a logisztika helyzetét. A bizottság a Remington Army revolvert választotta ki a szárazföldi haderő felfegyverzésére, kiütve ezzel a piacról az összes vetélytársat, köztük a legendás Colt revolvereket.
Remington kihasználva az alkalmat, és 1862. április 22-én felkereste a haditengerészet Fegyverzeti Irodáját (Bureau of Ordnance), mivel .36 Beals Navy modellekből és hozzájuk való alkatrészekből még jelentős mennyisége volt raktáron, és a hadsereg egyértelműen a .44-es űrméret mellett tette le voksát. Alátámasztandó mondanivalóját egy Belas Navyt átadott a hivatalnokoknak, hogy azzal lőkísérleteket hajthassanak végre. A hivatalos lőkísérletek John Adolphus Dahlgren ellentengernagy, a haditengerészet Fegyverzeti Irodájának főnöke utasításának megfelelően 1862. május 3-án zajlottak a washingtoni haditengerészeti bázison. Az 1851 Colt Navy revolverrel állították szembe az új jövevényt. Összesen 600 lövést adtak le a fegyverrel a hozzá kapott töltényekkel, melyek a leírások szerint 14 grain lőport és egy 120 grain tömegű lövedéket tartalmaztak. 500 lövést tettek egy 30×30 hüvelyk (76,2×76,2 cm) méretű, 100 láb (30,48 m) távolságban elhelyezett 1,5” (38,1 mm) vastag fenyőlapokból álló célra. Összesen 195 lövés találta el a célt, melyek nagytöbbsége az első két fenyőlapot ütötte át, de csak négy volt képes arra, hogy a harmadikra is lyukat fúrjon. A Colt revolverrel csak 30-at lőttek referenciaként, melyből 10 találta el a célt. Ezekből 4 db ütött lyukat a harmadik falapba.[8] Statisztikai szempontból ez tehát azt jelentette, hogy a Remington 39%-os pontosságot ért el, míg a Colt csak 30%-os találati arányt teljesített. Átütés tekintetében azonban a Colt vizsgázott jobban, mivel a találatok 40%-a a harmadik lapon is áthaladt, míg a Remington esetében ez az arány csak 2% volt.
A kísérlet során mindössze egy esetben csettent el a töltet. A fegyver dobja a 150. lövésnél kezdett megszorulni, de a tengely tisztítása után újra működképessé vált. Az 582. lövésnél kellett újra megállni. Ekkor már a dob teljesen megszorult, ki kellett azt venni a tisztításhoz, hogy folytathassák a lövészetet.
Vizsgálták a fegyver töltésének gyorsaságát is. Samuel Remington szerint a revolver töltését jelentősen gyorsította, ha a dobot kivették a tokból, melyet könnyen és kényelmesen tett lehetővé a lenyitható töltőkar és kihúzható dobtengely. Mindkét módszert 120 lövéssel próbálták ki. Dob kivétellel 28 perc 30 másodperc, a hagyományos töltési mechanizmussal 29 perc 3 másodperc volt szükséges a folyamathoz.
A vizsgálat kiemelte, hogy a szerkezet a teljes keretnek köszönhetően erősebb, mint a Coltok esetében, valamint a fegyver karbantartása is könnyebb, köszönhetően annak, hogy a cső és tok egy alkarészt, vagyis a tisztításhoz csak a dobot kell kivenni a szerkezetből.[9]
A Haditengerészet azonban nem csak egy vasat tartott a tűzben. Colt 1860 Army revolverével is tervei voltak, de keserűen tapasztalték, hogy a vállalat a Haditengerészetnek – a kisebb várható mennyiség miatt – drágábban kívánta adni a fegyvert, mint a Hadseregnek. Remington azonban egységesen 12 dollárért ajánlotta Navy revolverét. John A. Dahlgren, a Haditengerészet Fegyverzeti irodájának főnöke 1862. augusztus 23-án távírón kért újabb mintadarabot további lőkísérletekhez Remingtontól.[10]
A gyár ismét egy Beals revolvert küldött a hivatalnak, azonban töltényekből éppen kifogytak, így saját bevallásuk szerint olyan töltényeket küldtek, melyek nem a gyárból származtak, de ígéretet tettek arra, hogy hamarosan jobb átütőképességű töltényeket is biztosítanak. A lőkísérletek 1862. szeptember 8-án történtek ismételten a washingtoni haditengerészeti támaszponton. 158 db Colt-féle, és 342 db Remington által javasolt töltés állt rendelkezésre. Ez utóbbiak 15 grain lőport és 137 grain tömegű lövedéket tartalmaztak, készítőjük a Johnston & Dow vállalat volt. A memorandum alapján betöltésük nehézkes volt, de alapvetően használhatónak bizonyultak a fegyverhez. Ez volt az első alkalom, mikor a Johnston & Dow töltényeket kritikával illették. Oka valószínűleg abban keresendő, hogy a gyár New York-i üzemében 1861. október 1-én robbanás történt, így sebtében kellett kiszervezni a termelést, ami rossz hatással volt a minőségre.[11]
A töltényeket 20 lövéses sorozatokkal tesztelték. A 73,5 láb (22,2 m) távolságban elhelyezett cél 1 hüvelyk (25,4 mm) vastagságú fenyőlapokból állt, melyek között 1 hüvelyk (25,4 mm) távközöket hagytak. A kísérlet egyértelműen a Remington által preferált töltények fölényét hozta:[12]
Töltények | Az 1. és 2. táblát átütötte | A 3. táblát átütötte | A 4. táblát átütötte | Az 5. táblát átütötte |
Colt | 16 db | 12 db átütötte és 4 db beágyazódott | 1 db beágyazódott és további 10 benyomódás látszott rajta | |
Remington | 17 db | 16 db átütötte és 1 db beágyazódott | 4 db átütötte, 4 db beágyazódott és 6 db benyomódás látszott rajta | 2 db beágyazódott és 2 db benyomódás látszott rajta |
Remington tehát a töltény cseréjével orvosolta az egyetlen olyan tényezőt, melyben a Colt az első kísérleteken jobbnak bizonyult.
Vizsgálták a csőfar és dob között kifújó gázok mennyiségét is. Fehér papírral és gyapottal tekerték be a dobhézag környékét, majd megvizsgálták a keletkező égésnyomok intenzitását. Kis mértékben a Remingtont találták e tekintetben is jobbnak.
Három nappal a lőkísérlet után Mitchell korvettkapitány (őrnagyi rendfokozatnak felel meg a haditengerészetnél) Dahlgren részére memorandumban foglalta össze a tesztek eredményeit:
- A Remington revolver mindkét teszten pontosabbnak bizonyult.
- Az átütőképesség az első teszten rosszabb, a második esetben jobb volt a Colthoz képest.
- A fegyver 500 lövés után is éppolyan jól működött, mint előtte.
- A fegyver szerkezete egyszerűbb, a töltőkar lenyitásával könnyen szétszerelhető.
- A teljes keretnek köszönhetően a szerkezet erősebb, mint a Colt.
Meggyőzve a kísérletek eredményei által, 1862. szeptember 15-én Dahlgren megrendelte az első 120 db Beals revolvert a Haditengerészet számára.[13] 1962. szeptember 15. és 1865. október 1. között összesen 6360 db Beals, Elliot, és New Model Navy revolvert szállított a gyár a Haditengerészetnek. A leszállított mennyiségből 4614 db volt New Model Navy változat, melyek szállítására 1863 májusától álltak át.[14]
A Navy ellátás tehát folyamatos volt a polgárháború végéig, de ez nem volt így a töltények esetében. 1863 nyarán egyre gyakrabban érkezett kritika a Johnston & Dow töltények alkalmassága tekintetében. A töltények méretén túl kritika érte a használt lőpor minőségét is. 1863. december 5-én Percival Dayton százados, fegyverzeti vizsgáló arról tett bejelentést, hogy annyira gyönge minőségű a lőpor, hogy 3-4 lövés után eltelíti az égéstermék a huzagolás barázdáit, és olyan kemény réteg képződik, melyet a hagyományos tisztítóeszközökkel eltávolítani nem lehet.[15]
1864. január 2-án ennek megfelelően arról született döntés, hogy minden készleten lévő Johnston & Dow töltényt (.36 és .44 űrméretben is) vissza kell szállítani a gyártóhoz. A washingtoni haditengerészeti támaszpont azonnal parancsot kapott arra, hogy végezzen további lőkísérleteket Remington Navy revolverekkel és Colt-féle .36-os töltényekkel. Január 7-én készült mindenkit megnyugtató jelentés, mely szerint „a Colt-féle .36-os kaliberű töltényeket kilőttük Remington revolverekből, és azok minden tekintetben illeszkednek.”[16]
A polgárháború után
A véres belháború vége után a Remington cég nehéz helyzetbe került. Az állami megrendelések elmaradását igyekezett a polgári piacon pótolni számos új modellel, de ez nem fedhette a kieső bevételt. Az uticai üzemet be kellett zárni, a 150 munkásból és 35 gyermekből álló munkaerőt pedig szélnek kellett ereszteni. A géppark nagy részét átszállították az ilioni üzembe.
Érdekes módon a .44-es űrméretű New Model Army revolver gyártását szinte azonnal leállították Valószínűleg azért, mert a hadseregnek jelentős kiárusítandó készletei voltak, valamint a gyárban is tömegével raktároztak ehhez alkatrészeket. A New Model Navy gyártása 1875-ig folyamatos maradt, bár ekkor már nyilvánvaló volt, hogy a jövő a fémhüvelyes lőszereké lesz. 1865-ben és 66-ban William Mason nyújtott be szabadalmi kérelmet Remington Navy revolverek konverziójára, de számos más mesterember is dolgozott a perkussziós revolverek korszerűsítésén, de ez már egy másik történet.
Folytatjuk!
Németh Balázs
[1] Század erejű pennsylvaniai önálló lovassági alakulat
[2] Ware 2007. 49. o.
[3] Ware 2007. 49-52. o.
[4] Ware 2007. 54. o.
[5] Ware 2007. 57. o.
[6] Owen-Holts Commission: Az Amerikai Egyesült Államok kormánya önálló bizottságot hozott létre azzal a céllal, hogy a polgárháború első éveinek káoszát megszüntetendő csökkentse a rendszerben álló fegyverek típusválasztékát. A bizottság minden fegyvertípus esetében a hadi célokra legmegfelelőbb és egyben legolcsóbb darabot volt hívatott kiválasztani. A bizottság 1863-ban egyértelműen a Remington revolverek mellé tette le voksát, így az összes többi addigi beszállító – köztük Colt – kiesett a pixisből.
[7] Ware 2007. 59. o.
[8] Ware 2007. 134-135. o.
[9] Ware 2007. 135. o.
[10] Ware 2007. 137. o.
[11] Ware 2007. 159. o.
[12] Ware 2007. 139. o.
[13] Ware 2007. 140. o.
[14] Ware 2007. 189-190. o.
[15] Ware 2007. 162-163. o.
[16] Ware 2007. 167. o.
MÉÉÉG!!!