Történelmi fegyverek, lőszertöltés, vadászat

Hozzászólások

  • Tisztelt Lövésztársak!
    Meg tudna szánni valaki (ellentételezéssel) kb. 20 db Lee TL358-158-SWC vagy TL358-158-2R formával öntött kemény ólom lövedékkel? Ez a mikrozsírzóhornyos típus.
    38 S&W lőszert szeretnék tölteni. A rövidke hüvelybe 5-6 mm mélyen kell beültetni a lövedéket. A többi lövedéknél ez a mélység a zsírzóhoronyhoz esik. Ami ugyebár nem ideális. Sőt! Mielőtt beruháznék jó lenne néhány próbalövés.
    Előre is köszönöm!

    Yesz!  nekem van 450gr-es Pedersoli kokillám. Ez az a lövedék, ami elvben a Missouri River Hawken-hez készült. Ez igaz is, de 60-70gr alatt nem müxik, mert erősen alulméretes, és csak ezzel a töltettel zömül rendesen. 90gr CH2 -vel viszont simán tudja a 2500J-t és  pontos is. 100m-en kilencesnyi szórás letámasztva. és ebben benne van a júzer rossz szeme is. És simám átlövi ezen a távon a 3mm-es  rozsdamentes acéllemezt, úgy hogy kb 3-4 cm-es lyukat hagy maga után. Viszont ez a töltet elég rendesen rúg!

    Ha kicsit enyhül az idő és a munkaadóim is hagynak kis energiát rá szívesen öntök vagy 50 lövedéket kipróbálni. (A másik 50-et pedig magamnak, újra belőni a puskát és egy olcsó őzbakot is terítékre hozni. (mondjuk ahhoz az .50-es Plains is tökéletesen megfelel a maga 1200-1500J energiájával. Viszont ez a lövedék 60gr alatt működik jól, és felette szór, de nagyon.

    Üdv: G

    Nem tudom, de saccolok. Lehet, de nem biztos hogy a por váltás segít. Általában egy új Pedersoli puska 50m-en jól beállított por/lövedék kombinációval, letámasztva  max. 5cm szórást lő. Ha nagyobb a akkor change por / lövedék / user. Nekem anno intenzív lövészettel fél év volt minimum összeszokni egy új puskával. Néha viszont az első lövészeten. :)

    Az 1:48 huzag ideális a nem túl hosszú lövedékekhez. pl aREAL-hoz Maxihoz, vagy Pains-hez. Nekem Plains és Maxi lövedékem van, ami nagyjából ugyanazt tudja. Lehet, hogy FFg porral jobb a szórás, de nem biztos. Nekem a nagyobb töltetnél mindig jobb volt a kisebb F számú por. Viszont az FFFg por és a CH2 (ami elvben szitén FFFg) nem ugyanaz. A legtöbb porhoz képest a CH kevésbé koszol (saját vélemény) és kb. 20% kal magasbb a sebesség. (Ha jól emléxem ezt Balázs mérte ki anno régen.)

    Persze mindez csak benyomás és emlék, nem a “szentírás”. Tessék próbálkozni a legkülönbözőbb variációkkal és ami bejön azt kell használni. Nekem ez tetszik az elöltötős lövészetben. Van olyan puskám, amivel kb, egy év alatt hangolódtam össze.

    Nem néztem meg most. Biztosan igazad van.

    R.E.A.L -t sajnos nem mértem.

    Az viszont célszerű, ha nagy a töltet akkor .50 kalibernél és  fölötte FFg illetve .54-nél még akár Fg porral próbálkozol.

    Céllövő töltettel viszont akár 4Fg-is lehet használni.

    Példa: .50-es pedersoli Hawken

    Tapaszolt RB + 21gr CH1 + 24gr kukoricadara(hogy a kamrát biztosan kitöltse) vagy

    Plains + 38 g CH2 ugyanott és nagyjából ugyanazt a szórást tudja. Az első töltet szinte visszarúgás nélkül. A Plains + 60gr CH3 is jó szórást tud, de kb 8-10 centivel feljebb.

    Gyártója válogatja. Itt benne vagyunk a limitben. CH3-mal, ami 2Fg-nek felel meg.

    Csendben jegyzem meg, mert a 120gn már limit fölötti, de Wano P lőporral (Fg-nek felel meg a szemcseméret szerint) az energia kisebb mint 90 gr CH2-vel. És a gyári előírás nem midig ad meg “töltetet”. Gyártót szinte soha, sokszor még a szemcseméretet sem, és néha lövedéktömeget sem, csak a lőpor mennyiségét. Ez pedig nagyon nem mindegy!

    Ja! Szintén csendben mondom, hogy minden gyári adat az amerikai piacra van megadva, ahol bolondbiztos töltetet ad meg a gyártó, mert ott nincs fegyverbevizsgálás, legalábbis nem kötelező. Én speciel mindig a svájci lőporra értelmezem a gyári előírást. Az amerikai Goex nagyjából a Vesuvitnak felel meg energia szempontjából, csak jobban standardizált.

    Egyébként tessék megnézni mondjuk a 8x57IS SAAMI és CIP szabvány nyomás adatait. Érdekes olvasmány.

    No itt meg a tizeske!

    Csak tájékoztatásul.

    Évekkel ezelőtt kimértük már, hogy a 45-ös Pedersoli Tryon simán hozza a 2500J-t 90gr CH3-mal, 500 gr-es longball lövedékkel. Csak a diopter nem igazán alkalmas a vadászatra. Viszont 100 méteren is nagyon pontos. Nehéz vele kilőni a kilencesből némi gyakorlás után.

    Az .50-es Pedersoli Hawken  a Plains lövedékkel is tudja az energiát 90 gr-nel, de 60-70 gr felett a szórás  drasztikusan megnő, lécszakadás van – a huzagemelkedés nem bírja ezt a sebességet lágyólom lövedékkel. És lehet sokáig bronzkefézni az ólmot a csőből lövészet után. Vagyis ezzel a lövedékkel 60 gr porral disznót és őzet szabad lőni. (kb 1200-1500J ha jól emléxem) És nagyon pontos ez a kombináció. A 450gr-es longball viszont 55-60gr alatt szór, mert a lövedék erősen alulméretes, nem zömül eléggé. Viszont 90gr-nel már jól kompresszál a lövedék és  szabad  vele a törvényben nevesített három nagyvadat is lőni. És lehet is, mert elég pontos. Cserében akkorát rúg mint egy jobb 9.3-as, vagy egy lájtos  .375-ös H&H magnum :yes: .

    Üdv Chariot! Ólom olvasztás ügyben szeretnék tanácsot kérni. Az öntés során keletkezett salakot- hulladék ólmot levegőn tovább pörkölve sikerült sárga illetve piros színű ólom oxidot előállítani. Ebből szeretem volna faszén porral elkeverve zárt térben izzítással újra ólmot előállítani .De nem sikerül, pedig a kazánban vörösen izzik a zárt acél tartály. Talán alacsony a KB 600-700 celsius fok ? Vagy varázsige kellene hozzá? Pedig jó lenne ezzel is teher mentesíteni a környezetet. Előre is köszönöm a válaszod. olmos

    Ólomsalakom van vagy 30-40 kiló (mert azt ugye nem illik a kommunális hulladékba szórni), de még soha nem próbáltam újra kohósítani. Szerintem ez nem egy egészséges elfoglaltság. Magas hőfok, sok gáz, és sok ólom(oxid) gőz/por.

    Elméletileg levegőtől elzárva/vagy sok faszénnel levegővel fúvatva, (reduktív környezetben) megfelelő hőfokon simán redukálja az oxidot a faszén. Ezt már az őskor végre felé meg tudták csinálni.

    Nyilván a ráolvasás is sokat segít, de az ige sajnos elveszett az idők során…  :wacko:

    Urak! Érdeklődés szintjén… Mennyi a reális ára a tisztított ólomnak (vízvezeték csőből öntve téglába) / kg?

    A Metalloglobus (1108 Budapest, Sírkert u. 2 – 4.) telepen vehetsz drót tömb esetleg általad vitt formába öntött 99+ %-os ólmot. Napi árfolyamon. Ez kb 1500 Ft/kg volt a nyár elején. Célszerű előtte telefonon egyeztetni, mert 15 kg  alatt nem nagyon kedvelik a vásárlást. (Ez egy tekercs drót.) A Mór utcában is van cső és lemez és adnak néhány kilót is hasonló, illetve magasabb árban.

    Egyébként első kézből (Épület bontás, vízszerelő) kb. 200-350 Ft, másodkézből 450-800 Ft/kg a tisztítatlan cső, vagy lemez. Ez azért néha lutri, mert kifoghat az ember erősen ötvözött fémet is. (Pl,: kábelburkolat, világháborús “anyagtakarékos” vékony falú kemény csövek, sugárvédelmi téglák, stb.) Célszerű alaposan megnézni. Legjobb a kb. 5 centis “budai” vastag falú cső, vagy a lemez. Ha körömmel jól karcolható és nincs benne forrasztás, illetve azt ki kell vágni, akkor gond nem lehet vele.

    Átolvasztani nem egy nagy kaland. Kb 2-5% veszteség van, és egy jó porálarcot célszerű felvenni a szabvány védőfelszerelés mellett, mert erősen porzik.

    Tulajdonképpen örülök!

    Nem annak, hogy visszatapsoltak 6 embert, hanem annak, hogy van egy szakmai/tudás szint, ami alatt nem engedik ezt a veszélyes üzemet működtetni!

    Előfordult már, hogy volt aki mellé nem álltam be lőállásba. Vagy kiálltam amikor valaki lőni kezdett. Mert a hozzáállásán láttam, hogy az illető nem való lőtérre. Egy rosszul töltött lőszerrel zűrösebb a helyzet. Az nagyon nem látszik, miből és mennyi van a lőszerben!

     

    Szóval Igen!

    Az elmúlt vadászidényt szinte kizárólag, házilagosan töltött sörétes patronokkal vadásztam végig. Lehet, hogy csak azért mert ezek az én gyermekeim, de olyan érzésem volt, hogy jobb eredménnyel lőttem vele, mint a gyári patronokkal.

    Nagyon alaposan körbenéztem, rengeteget irodalmaztam. Annak is utánanéztem mit, honnan, milyen költséggel tudok beszerezni. A választás az orosz rézhüvelyekre (Berdan csappantyús!) és a szintén orosz Sokol nitro porra esett. Nem véletlenül! Nem könnyen, de tudtam szerezni ami kell. + ez a kombináció, illetve a Sokol por, ha nem is bolondbiztos, de mindenképpen biztonságosabb mint a modern nitro porok. És a mai napig gyártják!  (Egyet nagyon megtanultam az újratöltő tanfolyamon: A golyós lőszereknél van egy kevés mozgástér, de a nitrós sörétes patront CSAK azokkal az alkatrészekkel lehet szerelni, amit a gyári ajánlás előír! Kosár, por, hüvely, csapi, peremezés. Még a kosarat sem biztonságos felcserélni. Mondjuk a Lovex-ből van olyan por, amit a gyári töltési adatok szerint is lehet papír/vagy műanyaghüvelyből filcfojtással lőni. És van némi mozgástér is. De ez az egyik kivétel. A másik az ezer éve változatlan Sokol.)  Az orosz 3 lyukú Berdan hüvely és csapi is nitróra van tervezve, de BP-re is alkalmas. A boxer csapis Magtach csak BP-re ajánlott.

    Papírhüvely nálam kiesett, mert nincs beszerzési forrás és nem a szabvány #209-es csapival működik. A Magtech azért esett ki, mert csak BP-re ajánlják. A műanyag bennmaradt de az a második vonal.

    Próbálkoztam a BP-s patronokkal is. Még az is lehet, hogy eltaláltam vele egy-két fácánt. Cserében viszont olyan füstöt csinált, hogy soha nem láttam találtam-e, kell-e duplázni. A vadásztársak szóltak, hogy mehetek a madárért. És este fáradtan a csövet mosogatni sem egy élmény.

    Rengeteg apró fortélyt tanultam az öreg vadászoktól, a hozzáférhető irodalomból, és Youtube videókból. De mindegyikhez KELL a józan ész! Bődületes marhaságokat is láttam, hallottam, olvastam.

    Sörét! Tényleg ez a legnehezebb pont. És a legdrágább is. A kalandlövészet.hu-n Gáti Zoli egy sikeres projektet zárt le tavaly ami az orosz tajga módszer és a  Littleton sörétöntés kombinációja. És működik!

    Na ez elég hosszúra sikerült. És minimum még tízszer ennyit is tudnék a témában írni.

    Tessék kérdezni!

    Boldog Új Évet mindenkinek!

    Gratulálok az Uraknak!Az úttörő munkához és a szép eredményhez!

    (Én ma  egy rókát hibáztam és a ködöt nézegettem szomorúan…)

    Már elkértem a lányom legkevésbé kedvelt körömlakkját. :)

    Kicsit még utánairodalmaztam.
    Sima iskolai ragasztó. Vagy hobbyragasztó. A vízbázisú fehér trutyi, ami ha kiszárad akkor színtelen lesz.

    Na ja! A rézhüvely lezárása nem egyszerű.

    Amit kipróbáltam
    Vízüveg – Autentikus, de gyenge és kitöredezik elporlik a száraz vízüveg.
    Méhviasz – Autentikus, de hidegben leválik a rézről
    Gyertyaviasz – dettó

    Modern ragasztók:
    Szilikon: Én FBS gyantát használtam. Nem tudom hogyan csinálta, de a teljes söréttöltet, fojtás, karton megkerülte a szilikont és a szilikongyűrű a csőben maradt időnként, sőt olyan is volt, hogy a hüvely széléről sem vált le teljesen…
    Nem hinném, hogy biztonságos rálőni a következő töltetet a csőben dekkoló szilikonra.

    Melegragasztó: Ezt nem próbáltam, de meglehetősen nehéz lehet vele dolgozni.
    Epoxigyanta: Elég gázosnak hangzik, de nem én találtam ki: Handloaders magazin 266 szám (Ingyenesen letölthető a netről: erre tessék keresni “handloader 266”)

    Not only do we put less wear
    and tear on the shell mouths, but
    wad column height becomes
    unimportant. Adhesives ensure
    that the overshot wads stay in
    place in the field. In a range envi-
    ronment, a tight-fitting overshot
    wad may prove sufficient, but
    gluing in the overshot wads is a
    much surer approach. I have
    come to rely on two-part epoxy,
    applying it to the edge of first
    one, then another, overshot wad
    of .025 or .030 inch. Each is
    seated separately. Epoxy can
    readily be cleaned up with rub-
    bing alcohol before it hardens.
    After firing, any residue inside
    the shell can be removed with a
    chamber brush or a brass brush
    of the next larger gauge. Others
    have employed silicone adhesive
    or simply a hot glue gun.

    Én nem pont így csináltam, de az is működött. Nagyon kevés epoxi a korong tetejére és körben a szélére.
    Nem kizárt, hogy a két papírkorong KÖZÉ besajtolt kevés szilikon, vagy melegragasztó is beválik. De felül körben szilikonnal zárni az nagyon nem jó ötlet!
    Az viszont egészen biztos, hogy passzos korong kell! A 20mm-es nekem bevált a 19-es nem.

15 bejegyzés megtekintése - 1-15 / 15